PROGRAMME DÉTAILLÉ

PDF | GRILLE HORAIRE

 

JEUDI 11 OCTOBRE 2018

8 h 15 – 8 h 45 – Inscription

8 h 45 – 9 h 15 | SALLE C0071-C0072 | Mots de bienvenue de Susanne Popp, présidente de la SIDH; Lise Proulx, présidente de l’AQEUS; Alain Charbonneau, vice-recteur à l’enseignement et à la recherche, UQO; Charmain Levy, doyenne de la recherche, UQO


9 h 15 | Interprétation simultanée | SALLE C0071-C0072
Argumentative historical reading and writing: Heuristics for citizenship / Écriture argumentative et pensée historienne
Jeffery D. Nokes, Brigham Young University – en anglais


10 h 15 | Pause | Tonik


10 h 30 | AXE 2 (A) | SALLE – D0443 | président de séance Philipp Bernhard
What values should citizens possess and act on in the 21st century and what part should school history play in the cultivation of civic values? A view from England
Terry Haydn, University of East Anglia

11 h
Historical thinking about multiethnic societies in the past – from developing lesson plans to their implementation
Joanna Wojdon, University of Wrocław


10 h 30 | AXE 2 (B) | SALLE – D0445 | président de séance Karl Benzinger
The impact of compulsory interdisciplinary education on the subject of history in the Danish upper secondary school
Harry Haue, University of Southern Denmark

11 h
The political in teaching history: Introducing the Cold War in a German and Swiss history classroom
Barbara Christophe, Georg-Eckert-Institute, Leibniz Institute for International Textbook Research

11 h 30
The Swiss General Strike from 1918 – a historic masterpiece for Civic Education in 2018?
Markus Furrer, University of Teacher Education Lucerne


11 h | AXE 2 (C) | SALLE – C0424 |
Élèves de l’immigration récente et citoyenneté : approches inductives au service de l’agentivité
Stéphanie Demers et Geneviève Lessard, Université du Québec en Outaouais

11 h 30
EUX et NOUS. La représentation des Autochtones dans les manuels d’histoire au Québec
Helga E. Bories-Sawala, Institut brémois d’études canadiennes et québécoises / Université de Montréal (professeure associée)


10 h 30 | AXE 1 (A) | SALLE – C0426 | présidente de séance Catherine Duquette
The design process of an assessment tool for historical literacy: The case of Copernicus
Amna Khawaja, University of Helsinki

11 h
Assessment of historical thinking as feedback to the production process of educational media
Oldimar Cardoso, Anima Educational Transmedia

11 h 30
Teacher’s assessment and feedback strategies relating to historical writing: Empirical case studies
Philipp Marti, University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland


12 h | Lunch | Tonik


13 h | AXE 3 (A) | SALLE – D0443 | présidente de séance Joanna Wojdon
Working with primary sources in digital environment. Case study: Research and development of an online learning tool
Cenek Pycha, Institute for the Study of Totalitarian Regimes

13 h 30
The flexible presentation of space in subject-matter related maps – concepts for the mediation of world history
Michael Wobring, Augsburg University

14 h
The effects of an authentic maker pedagogical sequence on high school students’ historical thinking competency
Benjamin Lille, Université Laval et Jean-François Gosselin, Marcelle-Mallet Secondaire privé


13 h | AXE 2 (D) | SALLE – D0445 | président de séance Markus Furrer
1968, Facing the American War in Vietnam: Historical thinking skills and civic virtue
Karl Benziger, Rhode Island College

13 h 30
Teaching and learning meaningful history in a regular US high school history class: A design-based study of historical consciousness in classroom practice
Nathalie Popa, McGill University

14 h
The new Bavarian curriculum Plus and the associated task formats as result of a long-lasting competence debate – progress or regression on the way to « historical thinking »?
Jutta Schumann, Augsburg University


13 h | AXE 3 (B) | SALLE – C0424 | présidente de séance Catherine Poulin
Assassin’s Creed est-il dangereux pour la mémoire collective ? Représentations de l’histoire sur des forums de joueurs
Vincent Boutonnet, Université du Québec en Outaouais, Marc-André Éthier, Université de Montréal, David Lefrançois, Université du Québec en Outaouais et Dominic Arsenault, Université de Montréal

13 h 30
Enseignement de l’histoire et pensée computationnelle
Lyonel Kaufmann, Haute École Pédagogique du canton de Vaud (HEP Vaud)

14 h
Outils traditionnels ET numériques d’information et de communication :  usages d’élèves et d’enseignants québécois en classe d’histoire
Virginie Martel, Université du Québec à Rimouski, Nathalie Lacelle, Université du Québec à Montréal et Jean-Francois Boutin, Université du Québec à Rimouski


13 h | AXE 1 (B) | SALLE – C0426 | présidente de séance Marie-Hélène Brunet
Progression de l’apprentissage des opérations intellectuelles du Programme d’histoire du Québec et du Canada chez les élèves de 3e et 4e secondaire
Catherine Duquette, Université du Québec à Chicoutimi

13 h 30
Le programme d’éducation financière québécois à la loupe : du droit à l’éducation à la citoyenneté
David Lefrançois, Université du Québec en Outaouais, Marc-André Éthier, Université de Montréal et Amélie Cambron-Prémont, Université du Québec en Outaouais

14 h
Agentivité et reconnaissance :  quelle reconnaissance pour le groupe majoritaire au sein du programme d’études sociales en Alberta?
Raphaël Gani, Université d’Ottawa


14 h 30 | Pause | Tonik


14 h 45 | AXE 2 (E) | SALLE – D0443 | président de séance Terry Haydn
Witnesses of the Shoah: Video testimonies in school education in Hungary
Csaba Jancsák, Ágnes Képiro et Eszter Szőnyi, University of Szeged

15 h 15
“Learning the other’s historical narrative”: Content analysis of Israeli-Palestinian binational textbook
Mayaka Hida, Hiroshima University

15 h 45
Constructing a tool for analyzing and comparing “postcolonial” teaching materials using theoretical concepts from German history didactics
Philipp Bernhard, Augsburg University

16 h 15
Historical consciousness: Difficulties of empirical exploration a third order concept. German experiences and general observations
Wolfgang Hasberg, University of Cologne


14 h 45 | AXE 1 (C) | SALLE – D0445 | président de séance Harry Haue
Teaching a skills-based approach to historical evidence and knowledge: A schools based assessment learner portfolio
Mahunele Thotse, University of Limpopo

15 h 15
Quantitative methods in historical learning assessment: some findings in South American countries
Luis Fernando Cerri, State University of Ponta Grossa

15 h 45
Finnish history teachers’ satisfaction concerning National Core Curriculum as a teaching guide
Jukka Rantala et Najat Ouakrim-Soivio, University of Helsinki

16 h 15
Categorizing humans and the difficulties in History teaching – a German case study
Dennis Röder, Augsburg University


14 h 45 | AXE 3 (C) | SALLE – C0424 | président de séance Vincent Boutonnet
Les constructions genrées dans les œuvres de fiction historiques : analyse didactique d’un forum en ligne
Marie-Hélène Brunet, Université d’Ottawa

15 h 15
La photographie comme voie d’accès à la pensée historienne
Julia Poyet, Université du Québec à Montréal

15 h 45
Quels enjeux associés à l’usage de ressources numériques patrimoniales ?
Marie-Claude Larouche, Université du Québec à Trois-Rivières, Steve Quirion, Service national du RÉCIT et Jean-François Palomino, BAnQ

16 h 15
Les « pratiques » de l’histoire. Distinctions psychologiques et épistémologiques
Daniel Moreau, Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue et Jonathan Moreau, Université du Québec à Trois-Rivières


Départ 17 h | SALLE C0071-C0072 | Cocktail dinatoire


VENDREDI 12 OCTOBRE 2018


9 h | Accueil | SALLE C0071-C0072


9 h 15 | Interprétation simultanée | SALLE – C0071-C0072
Pour un nouveau programme de recherche : l’enseignement de l’histoire a-t-il un effet sur les principes de la citoyenneté ? / Does history education have an effect on citizenship practices?
Carla L. Peck, Université de l’Alberta


10 h 15 | Pause | Tonik


10 h 30 – 12 h | TABLE RONDE en hommage à Thibault Martin | SALLE – C0424 | président de séance David Lefrançois
Comprendre que le changement social est aussi le produit de l’action des Autochtones
Helga E. Bories-Sawala, Institut brémois d’études canadiennes et québécoises / Université de Montréal (professeure associée) et Stéphanie Demers, Université du Québec en Outaouais


10 h 30 | AXE 4 (A) | SALLE – C0426 | présidente de séance Susanne Popp
Open Educational Resources (OER) in the History classroom. An empirical market and usage analysis from a history didactics perspective
Oliver Mayer-Simmet, Augsburg University

11 h
It’s the language, stupid! The hidden curriculum of historical thinking as a challenge in teacher training
Georg Marschnig, University of Graz

11 h 30
Can we better support in-service teachers in contemporary Hungary?
Marianna Nagy, University of Hungary


10 h 30 | AXE 4 (B) | SALLE – D0443 | présidente de séance Marie-Hélène Brunet
Future history teachers’ concepts on historical culture
Meike Hensel-Grobe, University of Mainz

11 h
Teacher education, social studies and the Truth and Reconciliation’s calls to action
Lorna McLean, University of Ottawa

11 h 30
I-teachers: the importance of ICT in initial teacher training
Cláudia Pinto Ribeiro, University of Porto | CITCEM


10 h 30 | AXE 2 (F) | SALLE – D0445 | présidente de séance Catinca Adriana Stan
Progression de l’épistémologie pratique chez les futurs enseignants d’histoire au secondaire
Vincent Boutonnet, Université du Québec en Outaouais

11 h
Postures enseignantes et démarche d’enquête : quelle rencontre ?
Nadine Fink et Lyonel Kaufmann, Haute École Pédagogique du canton de Vaud (HEP Vaud)

11 h 30
Recherches empiriques qualitatives et quantitatives en didactique de l’histoire : un regard entre France et Amérique du Nord
Sylvain Doussot, Université de Nantes


12 h | Lunch | Tonik


13 h | AXE 4 (C) | SALLE – C0426 |
The development of competencies for teaching history during the second phase of teacher training
Mario Resch, Christian Heuer et Manfred Seidenfuß, Heidelberg University of Education

13 h 30
The development of a global historical thinking through CLIL- a videographic approach
Christian Grieshaber, University of Koblenz-Landau

14 h
Facing the challenges of historical content knowledge in the initial teacher training
Susanne Popp, Augsburg University

14 h 30
Multimodality and historical thinking for the empowerment of the social sciences teacher in training
Laura Triviño Cabrera,University of Malaga


13 h | AXE 2 (G) | SALLE – D0443 | président de séance David Lefrançois
Favoriser le développement de la pensée critique par la délibération chez les élèves du primaire
Catherine Poulin, Université du Québec à Montréal

13 h 30
Interpréter des œuvres d’art pour mieux développer une pensée autonome chez des élèves du primaire
Catinca Adriana Stan, Université Laval

14 h
Confronter des témoignages pour apprendre à critiquer des discours en primaire
Sylvain Doussot, Université de Nantes (ESPE, CREN) et Nadine Fink, Haute École Pédagogique du canton de Vaud (HEP Vaud)

14 h 30
Regard sur l’état des apprentissages en sciences humaines au primaire à travers les questions des élèves
Alexandre Lanoix, Université de Montréal


13 h | AXE 2 (H) | SALLE – D0445 | président de séance Georg Marschnig
Deconstructing national narratives: Agency, Indigenous voices, and historical thinking in the Canadian history hall
Cynthia Wallace-Casey, University of Ottawa

13 h 30
History teaching for nation-building in exile: The case of Tibetan refugee schools in India
Kalsang Wangdu, University of Turku

14 h
Agents of the Divine Redemption facing Hayden White: Religious-Zionist history teaching in postmodern times
Roy Weintraub, Tel Aviv University

14 h 30
History classes for educating responsible citizens?
Urte Kocka, Free University of Berlin


13 h | AXE 2 (I) | SALLE – C0424 |
Action research – project as an active method to develop pupils´ civic skills
Mare Oja, Tallinn University

13 h 30
The student’s researches on the developing of the historical thinking based on Estonian experiences
Anu Raudsepp, University of Tartu

14 h
History in encounters with other school subjects in primary education
Nina Enkvist, Åbo Akademi University

14 h 30
Big picture, small cards: The influence of historical thinking on students’ narrative competence
Catherine Duquette, Université du Québec à Chicoutimi et Lindsay Gibson, Université de l’Alberta


15 h | Pause | Tonik


15 h 15 | Interprétation simultanée | SALLE – C0071-C0072
Élèves, vous avez dit élèves ? Mais de qui parlons-nous ?Students, did you say students? Who are we talking about?
Nicole Tutiaux-Guillon, professeure des universités émérite, École supérieure du professorat et de l’éducation de Lille (Communauté d’universités et d’établissements Lille Nord de France) et équipe de recherche Théodile-CIREL, université de Lille en français


Départ 16 h 30 | SALLE C0071-C0072 | Activité de votre choix


© PHOTO | #Coupdecoeurgatineau Centre-ville | Flickr