PDF | GRILLE HORAIRE
JEUDI 11 OCTOBRE 2018
8 h 15 – 8 h 45 – Inscription
8 h 45 – 9 h 15 | SALLE C0071-C0072 | Mots de bienvenue de Susanne Popp, présidente de la SIDH; Lise Proulx, présidente de l’AQEUS; Alain Charbonneau, vice-recteur à l’enseignement et à la recherche, UQO; Charmain Levy, doyenne de la recherche, UQO
9 h 15 | Interprétation simultanée | SALLE C0071-C0072
Argumentative historical reading and writing: Heuristics for citizenship / Écriture argumentative et pensée historienne
Jeffery D. Nokes, Brigham Young University – en anglais
10 h 15 | Pause | Tonik
10 h 30 | AXE 2 (A) | SALLE – D0443 | président de séance Philipp Bernhard
What values should citizens possess and act on in the 21st century and what part should school history play in the cultivation of civic values? A view from England
Terry Haydn, University of East Anglia
11 h
Historical thinking about multiethnic societies in the past – from developing lesson plans to their implementation
Joanna Wojdon, University of Wrocław
10 h 30 | AXE 2 (B) | SALLE – D0445 | président de séance Karl Benzinger
The impact of compulsory interdisciplinary education on the subject of history in the Danish upper secondary school
Harry Haue, University of Southern Denmark
11 h
The political in teaching history: Introducing the Cold War in a German and Swiss history classroom
Barbara Christophe, Georg-Eckert-Institute, Leibniz Institute for International Textbook Research
11 h 30
The Swiss General Strike from 1918 – a historic masterpiece for Civic Education in 2018?
Markus Furrer, University of Teacher Education Lucerne
11 h | AXE 2 (C) | SALLE – C0424 |
Élèves de l’immigration récente et citoyenneté : approches inductives au service de l’agentivité
Stéphanie Demers et Geneviève Lessard, Université du Québec en Outaouais
11 h 30
EUX et NOUS. La représentation des Autochtones dans les manuels d’histoire au Québec
Helga E. Bories-Sawala, Institut brémois d’études canadiennes et québécoises / Université de Montréal (professeure associée)
10 h 30 | AXE 1 (A) | SALLE – C0426 | présidente de séance Catherine Duquette
The design process of an assessment tool for historical literacy: The case of Copernicus
Amna Khawaja, University of Helsinki
11 h
Assessment of historical thinking as feedback to the production process of educational media
Oldimar Cardoso, Anima Educational Transmedia
11 h 30
Teacher’s assessment and feedback strategies relating to historical writing: Empirical case studies
Philipp Marti, University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland
12 h | Lunch | Tonik
13 h | AXE 3 (A) | SALLE – D0443 | présidente de séance Joanna Wojdon
Working with primary sources in digital environment. Case study: Research and development of an online learning tool
Cenek Pycha, Institute for the Study of Totalitarian Regimes
13 h 30
The flexible presentation of space in subject-matter related maps – concepts for the mediation of world history
Michael Wobring, Augsburg University
14 h
The effects of an authentic maker pedagogical sequence on high school students’ historical thinking competency
Benjamin Lille, Université Laval et Jean-François Gosselin, Marcelle-Mallet Secondaire privé
13 h | AXE 2 (D) | SALLE – D0445 | président de séance Markus Furrer
1968, Facing the American War in Vietnam: Historical thinking skills and civic virtue
Karl Benziger, Rhode Island College
13 h 30
Teaching and learning meaningful history in a regular US high school history class: A design-based study of historical consciousness in classroom practice
Nathalie Popa, McGill University
14 h
The new Bavarian curriculum Plus and the associated task formats as result of a long-lasting competence debate – progress or regression on the way to « historical thinking »?
Jutta Schumann, Augsburg University
13 h | AXE 3 (B) | SALLE – C0424 | présidente de séance Catherine Poulin
Assassin’s Creed est-il dangereux pour la mémoire collective ? Représentations de l’histoire sur des forums de joueurs
Vincent Boutonnet, Université du Québec en Outaouais, Marc-André Éthier, Université de Montréal, David Lefrançois, Université du Québec en Outaouais et Dominic Arsenault, Université de Montréal
13 h 30
Enseignement de l’histoire et pensée computationnelle
Lyonel Kaufmann, Haute École Pédagogique du canton de Vaud (HEP Vaud)
14 h
Outils traditionnels ET numériques d’information et de communication : usages d’élèves et d’enseignants québécois en classe d’histoire
Virginie Martel, Université du Québec à Rimouski, Nathalie Lacelle, Université du Québec à Montréal et Jean-Francois Boutin, Université du Québec à Rimouski
13 h | AXE 1 (B) | SALLE – C0426 | présidente de séance Marie-Hélène Brunet
Progression de l’apprentissage des opérations intellectuelles du Programme d’histoire du Québec et du Canada chez les élèves de 3e et 4e secondaire
Catherine Duquette, Université du Québec à Chicoutimi
13 h 30
Le programme d’éducation financière québécois à la loupe : du droit à l’éducation à la citoyenneté
David Lefrançois, Université du Québec en Outaouais, Marc-André Éthier, Université de Montréal et Amélie Cambron-Prémont, Université du Québec en Outaouais
14 h
Agentivité et reconnaissance : quelle reconnaissance pour le groupe majoritaire au sein du programme d’études sociales en Alberta?
Raphaël Gani, Université d’Ottawa
14 h 30 | Pause | Tonik
14 h 45 | AXE 2 (E) | SALLE – D0443 | président de séance Terry Haydn
Witnesses of the Shoah: Video testimonies in school education in Hungary
Csaba Jancsák, Ágnes Képiro et Eszter Szőnyi, University of Szeged
15 h 15
“Learning the other’s historical narrative”: Content analysis of Israeli-Palestinian binational textbook
Mayaka Hida, Hiroshima University
15 h 45
Constructing a tool for analyzing and comparing “postcolonial” teaching materials using theoretical concepts from German history didactics
Philipp Bernhard, Augsburg University
16 h 15
Historical consciousness: Difficulties of empirical exploration a third order concept. German experiences and general observations
Wolfgang Hasberg, University of Cologne
14 h 45 | AXE 1 (C) | SALLE – D0445 | président de séance Harry Haue
Teaching a skills-based approach to historical evidence and knowledge: A schools based assessment learner portfolio
Mahunele Thotse, University of Limpopo
15 h 15
Quantitative methods in historical learning assessment: some findings in South American countries
Luis Fernando Cerri, State University of Ponta Grossa
15 h 45
Finnish history teachers’ satisfaction concerning National Core Curriculum as a teaching guide
Jukka Rantala et Najat Ouakrim-Soivio, University of Helsinki
16 h 15
Categorizing humans and the difficulties in History teaching – a German case study
Dennis Röder, Augsburg University
14 h 45 | AXE 3 (C) | SALLE – C0424 | président de séance Vincent Boutonnet
Les constructions genrées dans les œuvres de fiction historiques : analyse didactique d’un forum en ligne
Marie-Hélène Brunet, Université d’Ottawa
15 h 15
La photographie comme voie d’accès à la pensée historienne
Julia Poyet, Université du Québec à Montréal
15 h 45
Quels enjeux associés à l’usage de ressources numériques patrimoniales ?
Marie-Claude Larouche, Université du Québec à Trois-Rivières, Steve Quirion, Service national du RÉCIT et Jean-François Palomino, BAnQ
16 h 15
Les « pratiques » de l’histoire. Distinctions psychologiques et épistémologiques
Daniel Moreau, Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue et Jonathan Moreau, Université du Québec à Trois-Rivières
Départ 17 h | SALLE C0071-C0072 | Cocktail dinatoire
VENDREDI 12 OCTOBRE 2018